måndag 28 november 2011

Glutenfri månad?

I dag ska jag vara personlig;

Jag gör nästintill vad som helst för att försöka förstå varför min kropp är full av mjölksyra och aldrig kan få tillbaka sin styrka, sitt syre och cirkulation. Jag skulle betala alla pengar i världen för att få veta vad det är som är felet.
I dag har jag haft en dipp, jag har varit irriterad, frustrerad och bara undrar kommer det aldrig bli bra?

Är det en muskelsjukdom?, har jag varit övertränad?, är det något fel på min sköldkörtel fast de inte hittar något på proverna? Varför kan jag inte anstränga mig? Varför blir jag så otroligt trött?

alla jag träffat kliar sig i huvudet och funderar på varför jag bara klarar tre tåhävningar innan mjölksyran kommer i vaden, varför det blir syra i bröstryggen efter några axelrullningar.

Jag fick i dag ett tips att om sköldkörteln har för låg ut söndring kan de höra i hop med glutenalergi? Någon som hört om de? Kanske blir det en glutenfri månad. Tänk om de ändå var så enkelt

INFO OM SKÖLDKÖRTELN

Sköldkörtelns funktion är livsviktig, den bildar hormonet TSH som styr kroppens ämnesomsättning i cellerna. Det finns två varianter på en rubbning i sköldkörteln, över eller underproduktion. Överproduktion kan leda till; Hjärtklappning, svettningar, irritation, sömnsvårigheter, dålig mage, avmagring och håravfall är några av symptomen. Man kan få kort stubin och blir andfådd för minsta lilla. Medicinering, strålning "inifrån" med radioaktivt jod eller operation är de tre behandlingsmetoder som används.Om det i stället bildas för lite hormon i sköldkörteln kan man drabbas av Frusenhet, viktökning, minnesförlust, minskad sexlust, förstoppning och svårigheter att bli gravid.Mot det kan man ta medicin som ersätter bristen på sköldkörtelhormonet. För att konstatera om man har över- eller underproduktion i sköldkörteln kan läkare ta blodprovsom mäter mängden TSH-hormon i kroppen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar