fredag 4 maj 2012

Att träna när man har ont i halsen

Att träna när man har ont i halsen är som att svära i kyrkan för mig. Det klingar inte bra. Det är då man behöver någon som stoppar en från att ändå genomföra träningspasset. Det är då tränaren stiger in och sätter ner foten. Förklarar vad som kan hända och berättar att det inte är värt det där träningspasset. Det finns risk för hjärtkomplikationer, risken för att skada sig ökar och du får inte ut särskilt mycket av att träna med en infektion i kroppen.

Ända sedan min elitsatsning har jag haft det inpräntat i huvudet. Vila vid halsont och feber, kanske lite lågintensiv träning om du bara är lite snuvig.  vila helst en dag extra. 

Däremot i Gymvärlden är det inte lika inpräntat hos verken de som Instruerar gruppträning eller de som går på gruppträning eller tränar styrka. Missförstå mig inte nu jag drar inte alla över en kant. Men det är vanligt att de kommer kunder till mig med halsont som absolut borde ha stannat hemma. I bland skickar jag hem dem på momangen och ordinerar vila.

Gruppträningsintruktörer är ett släkte som gärna vill hålla sina pass och vickar ogärna bort dem. Och kanske försöker de men får inte tag i någon vikarie.

Personliga tränare, grupptränings instruktörer, idrottstränare och alla inblandade i träningsvärlden måste vara förebilder för sina adepter. I dag är jag en förebild för många. Jag vickade bort mitt indoorwalkingpass, tackade nej till att springa i skogen i morgon och jag är jäkligt stolt att jag tog det beslutet. Inget träningspass i världen är värt följderna du kan drabbas utav. Inte ens om det hade varit ett Vm eller ett OS som stod på programmet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar