fredag 1 februari 2013

Specialidrott

Jag ska i några veckor gå in på riksgymnasiet i orientering och hålla i specialidrottens kostlektioner, allt enligt Livsmedelsverkets riktlinjer. Precis som vid butiksvandringar och föreläsningar för Smålands idrottsförbund och landsting. Men jag kan ändå inte låta bli att undra hur de tänker här i kurslitteraturen på ena sidan rekommenderas lättprodukter så som margarin och på bilden brevid finns bregott som ett bra alternativ. Vet de ens skillnaden på smör och margarin kan man undra?

2 kommentarer:

  1. Hur tänker du kring att rekommendera Slvs:s linje till idrottande ungdomar och samtidigt själv äta allt annat än slv:s rekommendationer? Jobbigt läge? ;) (såg att du delade Jonas Coltings inlägg)

    SvaraRadera
  2. Jag anpassar mig till råden, Men anser att vissa enskilda råd behöver uppdateras. Det behövs mer forskning. Sedan tror jag på att alla är olika och behöver olika kostupplägg vilket gör att jag inte tycker det finns ett rätt eller fel. Dock tycker jag alla borde minska på vitt mjöl, socker och tillsatser i maten för att må bättre. Har jag svarat på din fråga?

    SvaraRadera