måndag 3 maj 2010

Skam den som ger sig!

I dag åkte jag åtta timmar bil fram och tillbaka till stockholm för att träffa en sjukgymnast.
Jag ångrar inte en enda minut.

Mina onda ben, tror hon är riktigt onda för att det är nästan den enda muskeln jag använder just nu. Det första jag måste ta i tu med är att ändra min gångstil. Jag måste lära mig gå i från början.
Spänna rumpan, rulla foten osv. Jag har ett sätt att kompensera kroppens svaga länkar som ingen annan. Efter tre operationer har jag helt enkelt inte hittat rätt tillbaka. nerver kommeri kläm osv. Äntligen har jag träffat någon som lyssnar på vad jag säger.
Jag har fått en massa övningar som jag ska göra, jag ska visa dem här på bloggen sedan.

Detta innebär nytt hopp om träning och livet, och jag tror på det här!
Alla doktorer med sina sprutor och operationer kan slänga sig i väggen.
Nu är det att lära om, lära rätt och rehabträna för fulla muggar.
Jag är en envis jäkel som inte nöjer sig med ordinationen vila i 12 mån eller två snitt i benen.

I dag sa hon till mig. "vill du springa är det såklert du ska springa, inte ska du sluta med det inte"
Nej precis, man ska göra det man vill om det finns en chans att det går att genomföra
Det kommer bli en tuff, tuff tid framöver med lite tanagnisel vid onda övningar men det kan vara värt varenda tår som letar sig fram.

Skam den som ger sig!

4 kommentarer:

  1. Jag håller på dig. Du kan!
    Hälsningar från Kristin

    SvaraRadera
  2. Hej igen!

    Nu kommenterar doktor Johan igen. Jag vet inte alls vad du haft du problem eller så, men jag håller med dig om att operationer inte är rätt väg alla gånger. Verkligen. Har ju själv trott att jag har kompartementsyndrom eftersom mina underben gjort ont och stramat vid mer intensiv löpning, år efter år. Nu börjar jag mer och mer tro att det är min löpstil som det är fel på (precis som många andras). Jag kan inte hänvisa till några snygga vetenskapliga studier men magkänslan säger att teorin stämmer om att det är våra "moderna" löpskor med superdämpning som är en bov i dramat. De gör ju, som du säkert redan vet, att vi springer med (för) långa steg och landar på hälen vid varje steg. Men evolutionen har ju skapat oss för barfotalöpning där man landar på framfoten vilket tydligen ger väldigt mycket mindre belastning på kroppen.

    Sök på "barefoot running" på youtube t.ex. för att se hur det fungerar. Kanske gammal skåpmat för dig som träningskunnig men jag har fått en stor aha-upplevelse. SKa springa 12 km imorgon, på vanligt sätt, men efter det ska jag lära om hur man springer.

    Kul att höra att du kämpar på! Fortsätt så!

    /Johan (framtida framfotslöpare??)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har också jätte problem med mina benhinnor. Har slutat med all sorts löpning för jag får så himla ont. Får även ont av promenader och om jag inte använder mina gympaskor en dag utan vill ha nåt finare... så himla trist.
    Kan du springa igen nu? Jag hade i stort sett gett upp allt hopp om att kunna springa igen. Men du inspirerade mig! Nu ska jag testa boka in en ny tid med nån sjukgymnast. Alla hittills har vart värdelösa och inte hjälpt mig alls. Har fått tid för operation förut men tackade nej...
    Men nu ska jag ge det ett nytt försök! Tack för inspirationen !: )

    Mvh Nina
    mejla mig gärna om du har nå tips
    n.khayyami@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Väldigt sent svar till johan här men jag är tillbaka nu;) Kul med barfotarlöpningen hur går det?

    Vad roligt att jag har kunnat inspirera dig Nina.
    Sen jag skrev det här inlägget är jag absolut bättre i mina ben men det är en lång väg att gå. I bland kommer det tillbaka precis som de var för längelänge sedan då kommer besvikelsen.
    Men som sagt är det mycket mycket bättre.
    Jag tror det beror på att jag inte nu längre är rädd för att träna. När de inte gör ont kör jag på men jag springer kanske bara två till 3 gånger i veckan och kör sedan cykling och crosstraining blandannat.
    Nu vill jag dock försöka komma i gång igen med mera löpning successivt eftersom jag älskar att springa i skogen.
    Jag tycker absolut du ska gå till en ny sjukgymnast:) Jag vet ju inte riktigt var du bor men hoppas det finns någon som kan hjälpa dig där:)

    MvH Cecilia

    SvaraRadera