torsdag 18 augusti 2011

Brödbak

Det blev ingen utbildning i cx30 för mig ryggen och nacken sa nej så jag fick ta ett tråkigt beslut att stanna hemma.
I dag fick jag därför en ledig dag!
Har bakat lite LCHF bröd efter ett recept jag hittade på internet (som vanligt gjorde jag om det lite till mitt eget) och det blev riktigt bra!

Mumsigt LCHF bröd
Bilden lånad från LCHFrecept.com
Ingredienser:
200 g (3dl) linfrö
50 g (1dl) sesamfrö
50 g (0,75dl) hasselnötter
50 g (0,75dl) mandel
50 g kruska kli, fibrex eller fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor

Mixa allt till "mjöl"

Blanda sedan ihop:
50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Gör så här
Mixa alla nötter och frön till "mjöl" i till exempel en mixer.

Blanda ihop allt och häll i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper, (jag tog lite solroskärnor på brödet). Grädda i 60-80 min (beroende på ugn) i 175 grader. Ta ut brödet ur formen och låt det svalna. Skär i tunna skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar