måndag 7 september 2009

compartment syndrom

Alla undrar, varför mina ben strejkar!

Kroniskt compartmentsyndrom innebär i korthet att en muskelgrupp omgiven av en stram muskelhinna i samband med långvarig träning svullnar så mycket att den inte riktigt ryms innanför muskelhinnan.
Om man inte kan anpassa träningen så att besvären försvinner finns möjligheten att operera. Det går till så att man öppnar själva muskelhinnan och på så sätt ger muskeln mer plats.
Det är dock inte alldeles självklart att detta är den bästa lösningen på problemet. F
ör att få en adekvat bedömning krävs att du blir undersökt av en ortoped eller idrottsmedicinskt utbildad läkare. Först därefter kan man avgöra om en operation kan vara lösningen på dina problem.

Jag hoppas läkaren har rätt och att det är mitt problem. Jag hoppas jag är en av dem som kan bli av med smärtan, jag hoppas verkligen, och om man tror tillräckligt mycket på något så borde det vara till min fördel. Jag hoppas verkligen!!

1 kommentar:

  1. Det kommer gå jättebra baby, och du ska få åka raggarbil överallt :). puss

    SvaraRadera